2015. november 25., szerda

Feladatszerkesztés

Sziasztok!

Eheti kihívásunk 3 darab különböző feladat összeállítása volt a learningapps.org oldalon.

Mindhárom elkészült feladatom matematikai jellegű, de három különböző témakörbe tartoznak.

Az első feladat egy egyszerű kakukktojás-keresési feladat. Íme a link: http://learningapps.org/display?v=pjk9d6db515
Egy hasonló feladat a négyszögek témakörének összefoglalásakor jöhet jól. A feladatok szándékosan nem említenek konkrét kritériumokat, amik alapján keresni kellene a kakukktojást, éppen így izgalmas és hasznos a megoldása. A feladatokat a diákok a saját laptopjukon vagy mobiltelefonjukon, tabletükön oldják meg, majd minden egyes kérdés után közösen megbeszéljük a megoldást, hiszen nem csak a megoldás megtalálása a fontos, sokkal lényegesebb a magyarázat, illetve hogy eközben átismételhetjük a megtanult fogalmakat, egyes négyszögek tulajdonságait. Az sem baj, ha néhány tanuló egy másik megoldást talál, és valamilyen nyakatekert, vagy akár egyszerűbb érvvel alátámasztja, hiszen ebből is sokat tanulhatunk egy összefoglalás alkalmával.

A második feladatban bizonyos értékeket kell csökkenő sorrendbe álltani. Íme: http://learningapps.org/display?v=p9zitwsgn15
Ennek a feladatnak a megoldásához többféle ismeret is szükséges, például kombinatorika és számelmélet is. Egy ilyen összetett feladat jó lehet differenciálásra, például ügyesebb, gyorsabban dolgozó diákoknak "időkitöltő" feladatként, vagy akár mindenkinek feladható házi feladatként érettségi előtti felkészülésnél.

A harmadik feladat a függvényábrázolás témakörével foglalkozik. http://learningapps.org/display?v=pwv0rkyzj15. Ezt egy párkeresési feladattal oldottam meg. Bizonyos függvények képét kell felismerni. Ez a feladat úgy hasznos igazán, ha minden diák önállóan oldja meg, majd közösen megbeszéljük a megoldást, illetve hogy hogyan lehet felismerni a párokat. Ezután pedig a diákokat két-három fős csoportokba osztjuk, és minden csoport jellemez egy függvényt a tanult szempontok (értelmezési tartomány, értékkészlet, zérushelyek, stb...) szerint. (Eközben a tanár természetesen ellenőrzi a csoportok munkáit, hogy hibás állítások ne jelenjenek meg.) Majd a mozaik módszert alkalmazva, a csoportokat keverjük, így a kialakított tudást egymásnak adják át a diákok, és minden diák megismerkedik mindegyik függvény tulajdonságaival.

Ez a feladat nagyon érdekes volt számomra, mert ezt az oldalt eddig még nem ismertem, ugyanakkor az eddig megismert platformok közül talán itt található a legtöbb lehetőség és feladatvariáció. Nagyon gyorsan lehet egyedi feladatokat gyártani, nagyon könnyű az oldal használata. Ezen kívül mások elkészített "tankockái" is átalakíthatók a saját igényeinknek megfelelően.
Külön tetszik, hogy magyar nyelvű, bár néhol még láthatóak az angol nyomai, de ez nem okoz gondot. Újból meg kellett viszont küzdenem a matematikai jelek (pl. kitevők) hiányával, de ez egyszerűbb esetekben orvosolható volt, mint látható. :)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése